ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ "Η ΧΑΜΕΝΗ ΤΙΜΗ ΤΗΣ ΚΑΤΑΡΙΝΑ ΜΠΛΟΥΜ"...
Συζήτηση με αφορμή την παράσταση «Η χαμένη τιμή της Καταρίνα
Μπλουμ» του Χάινριχ Μπελ
Κυριακή 17 Δεκεμβρίου 2017
Καλεσμένη η ομάδα «Δίκαιο & Τέχνη Δίκαιο και Τέχνη» της
Νομικής Σχολής Αθηνών Νομική ΕΚΠΑ
Το studio Μαυρομιχάλη τιμώντας την επέτειο των 100 χρόνων
από τη γέννηση του σπουδαίου Γερμανού Νομπελίστα συγγραφέα Χάινριχ Μπέλ,
παρουσιάζει σε θεατρική διασκευή από τις 14 Οκτωβρίου 2017, το εμβληματικό
μυθιστόρημά του «Η χαμένη τιμή της Καταρίνα Μπλουμ», σε σκηνοθεσία Φώτη Μακρή
Fotis Makris.
Στα πλαίσια των θεμάτων που θίγει το έργο (Μ.Μ.Ε.,
Κιτρινισμός του τύπου, κρατική καταστολή, χαλιναγώγηση της κοινής γνώμης ), την
Κυριακή 17 Δεκεμβρίου 2017, αμέσως μετά την παράσταση, θα ακολουθήσει συζήτηση
με το κοινό με καλεσμένη την ομάδα «Δίκαιο & Τέχνη» της Νομικής Σχολής
Αθηνών.
Θέμα: «Η χαμένη τιμή της Καταρίνα Μπλουμ, της Ηριάννας και
άλλων συνανθρώπων μας»
Το διαχρονικό πλέον έργο του Γερμανού νομπελίστα Heinrich
Böll «Η χαμένη τιμή της Καταρίνα Μπλουμ» καθηλώνει ανυποψίαστους αναγνώστες και
θεατές, φέρνοντάς τους αντιμέτωπους με κοινωνικά φαινόμενα εξέχοντος νομικού
και εγκληματολογικού ενδιαφέροντος: με τον κιτρινισμό, την παραβίαση της
ιδιωτικής σφαίρας από τα ΜΜΕ, τα εγκλήματα κατά της τιμής, το «bullying», την
αυτοδικία κ.ά. Πολλά δε από τα ζητήματα που θέτει το έργο, όπως η αποδοκιμασία
της συντροφικής σχέσης με έναν ύποπτο/κατηγορούμενο για τρομοκρατία (που εν
τέλει απηλλάγη από την εν λόγω κατηγορία!), οι συνέπειες του στίγματος, ο ρόλος
των στερεοτύπων, η αγνόηση των αντενδείξεων ενοχής, η σύγχυση ενδείξεων και
αποδείξεων, τα συλλογιστικά (σφ)άλματα, οι έλλογες αμφιβολίες που κλονίζουν τον
σχηματισμό (δικανικής) πεποίθησης, όλα αυτά δεν είναι διόλου φανταστικά
προβλήματα μήτε παρελθοντικά, τουναντίον εξακολουθούν να μας απασχολούν σε
πραγματικές ποινικές υποθέσεις, με χαρακτηριστικότερο πρόσφατο παράδειγμα την
υπόθεση της Ηριάννας. Αυτές τις πτυχές καλείται να φωτίσει στις 17.12.17 η
ομάδα «Δίκαιο & Τέχνη» της Νομικής Σχολής Αθηνών, όπως επίσης και να
σχολιάσει τρανταχτές υποθέσεις προσβολής προσωπικότητας διά των ΜΜΕ.
Ανυφαντή Πηνελόπη Πηνελόπη Ανυφαντή (προπτυχιακή φοιτήτρια
Νομικής Σχολής Αθηνών)
Ορφανοπούλου Αντιόπη Antiopi Orfanopoulou(προπτυχιακή
φοιτήτρια Νομικής Σχολής Αθηνών)
Γιαννούλης Γεώργιος Jorgos Giannoulis (εκλ. επικ. καθηγητής
Εγκληματολογίας-Σωφρονιστικής στη Νομική Σχολή Αθηνών)
Το έργο
Την Τετάρτη, 20 Φεβρουαρίου 1974, καθώς το καρναβάλι έχει
φτάσει στο απόγειό του σε μια πόλη της Γερμανίας, μια νέα γυναίκα βγαίνει από
το σπίτι της για να πάει σε μια γιορτή. Τέσσερεις μέρες αργότερα, η γυναίκα
αυτή παρουσιάζεται σε ένα αστυνομικό τμήμα και ομολογεί ότι πυροβόλησε και
σκότωσε έναν δημοσιογράφο.
Η Καταρίνα Μπλουμ είναι μία νέα γυναίκα που ζει στη Δυτική
Γερμανία, δουλεύει ως οικιακή βοηθός και δεν ασχολείται με την πολιτική.
Γνωρίζει και ερωτεύεται σε ένα πάρτι έναν άντρα καταζητούμενο από την αστυνομία
για υποθέσεις ληστείας και αδικημάτων που εμπλέκονται με την τρομοκρατία. Οι
δυό τους περνούν τη νύχτα στο σπίτι της και όταν εκείνος φεύγει ξημερώματα,
ξεκινά η καταδίωξη της Καταρίνα από τους κρατικούς μηχανισμούς και από τον
Τύπο. Η προσωπική της ζωή γίνεται εξώφυλλο, η προσωπικότητά της ευτελίζεται και
υφίσταται τον κανιβαλισμό των ΜΜΕ και του κράτους. Στο τέλος, όμως, θα πάρει
την εκδίκηση της.
Ο Γερμανός Νομπελίστας Χάϊνριχ Μπελ στήνει ένα γαϊτανάκι
βίας, μία σπουδή για την εξέλιξή της και το πού αυτή μπορεί να οδηγήσει (όπως άλλωστε
σημειώνει και στον υπότιτλο του βιβλίου), μία παραβολή για τη χαμένη αθωότητα
αλλά και μία στυγνότατη κοινωνική κριτική στα ανεξέλεγκτα Μέσα Μαζικής
Ενημέρωσης και στο κιτρινισμό – η εφημερίδα η οποία ξεσκίζει στα εξώφυλλά της
την τιμή της Καταρίνα Μπλουμ δεν είναι άλλη από την Bild, το διάσημο
δεξιόστροφο ταμπλόιντ έντυπο της Γερμανίας.
«Η Χαμένη Τιμή της Καταρίνα Μπλουμ» μεταφέρθηκε στη μεγάλη
οθόνη το 1975 ( Σκηνοθεσία: Φόλκερ Σλέντορφ και Μαργκαρέτε Φον Τρότα ), ενώ
έχουν παρουσιαστεί πολλές θεατρικές μεταφορές σε όλο το κόσμο.
Ο συγγραφέας
Ο Χάϊνριχ Μπελ (Heinrich Theodor Böll, 21 Δεκεμβρίου 1917 –
16 Ιουλίου 1985) ήταν Γερμανός πεζογράφος, κάτοχος του βραβείου Νόμπελ
Λογοτεχνίας 1972.
Γιος επιπλοποιού, από καθολική και αντιναζιστική οικογένεια,
πολέμησε στο ρωσικό και σε άλλα μέτωπα στα έξι χρόνια του Β΄ Παγκοσμίου
Πολέμου, τραυματίστηκε αρκετές φορές και αιχμαλωτίστηκε από τους Αμερικανούς.
Σπούδασε φιλολογία στο πανεπιστήμιο της Κολωνίας.
Τα έργα του άρχισαν να δημοσιεύονται το 1947. Στα πρώτα απ’
αυτά περιγράφει την άθλια ζωή των στρατιωτών κατά την διάρκεια του πολέμου, ενώ
στη συνέχεια η κριτική του στράφηκε στις κοινωνικές και πολιτικές συνθήκες της
σύγχρονής του Γερμανίας.
Έργα του που κυκλοφορούν στα Ελληνικά:
Η χαμένη τιμή της Κατερίνας Μπλουμ, Απόψεις ενός κλόουν,
Ομαδικό πορτραίτο με μια κυρία, Γυναίκες σε τοπίο με ποτάμι, Μπιλιάρδο στις
εννιάμιση, Όχι μόνο τα Χριστούγεννα – Η συλλογή σιωπής του δρα Μούρκε – Κάτι θα
γίνει – Πρωτευουσιάνικο ημερολόγιο – Ο απορριμματολόγος
Ο Μπελ είναι ένας από τους δημοφιλέστερους Γερμανούς
συγγραφείς και θεωρείται αυτός που εκφράζει αμεσότερα την μεταπολεμική
γερμανική συνείδηση.
Το 2017 συμπληρώνονται 100 χρόνια από τη γέννησή του.
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Κείμενο παράστασης: Όλος ο θίασος
Σκηνοθεσία : Φώτης Μακρής
Σκηνικά – Κοστούμια : Διονύσης Μανουσάκης
Φωτισμοί: Στέφανος Κοπανάκης
Παίζουν: Στέλλα Κρούσκα, Βαγγέλης Στρατηγάκος, Κλεοπάτρα
Τολόγκου και Μενέλαος Χαζαράκης Menelaos Chazarakis
ΗΜΕΡΕΣ ΚΑΙ ΩΡΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ :
Κάθε Σάββατο στις 21.00 και Κυριακή στις 20.00
ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ :
Κανονικό : 12 ευρώ
Φοιτητικό, κάτω των 25 ετών και άνω των 65 ετών : 10 ευρώ
Ατέλειες, Άνεργοι : 8 ευρώ
ΔΙΑΡΚΕΙΑ : 90 λεπτά (χωρίς διάλειμμα)